Live Backgammon Etiquétte

Communicatie algemeen

Begroet je tegenstander om een positieve manier en wens hem of haar geluk. Je kunt dit doen door handen te schudden, een nietszeggend praatje te maken of gewoon vriendelijk te zijn. Zomaar gaan zitten en beginnen te rollen met dobbelen komt niet erg vriendelijk en sportief over.

Bedank na afloop je tegenstander voor het spelen en blijf sportief. Of je nu gewonnen hebt of verloren. Sportiviteit is belangrijk bij iedere vorm van sport dus ook bij Backgammon.

Beide spelers dienen de stand bij te houden en deze na ieder spel hardop aan te geven ter aankondiging of ter bevestiging van de aankondiging van uw tegenstander. Na overeenkomst noteer je beide de overeengekomen stand.

Geef geen commentaar op eventuele “Lucky Rolls”van uw tegenstander. Wanneer je dit niet kunt handelen is Backgammon geen spel voor jou. Wie weet ben jij de volgende die er met het geluk van door gaat. Geef ook geen commentaar op slechte worpen van jezelf of van je tegenstander. Beter is het om geconcentreerd te blijven en alles gelaten over je heen te laten komen. Geluk of ongeluk is nu eenmaal een factor in het spel Backgammon.

Vier dus niet uitbundig wanneer je tegenstander slechte worpen voor zijn kiezen krijgt of jijzelf hele goede. Ook dit is niet sportief.

Ben stil wanneer u niet aan de beurt bent en geef u tegenstander de kans en de tijd zijn beurt naar behoren af te maken.

Denk niet overdreven lang na over simpele en/of verplichte zetten. Blijf geconcentreerd zodat het spel soepel verloopt.

Ben bezig met het spel. Meng je niet in gesprekken met andere personen dan je tegenstander, zet je mobiele telefoon uit tijdens het spelen en zet geen koptelefoon op. Hou je aandacht bij het spel zodat het soepel blijft verlopen

Werpen van de dobbelstenen

Schud uw spelbeker met daarin de dobbelsteen goed voor je de worp gaat doen. Zo laat je je tegenstander zien dat je de dobbelstenen goed gehusseld hebt. Doe dit echter nog niet voor je tegenstander zijn dobbelstenen heeft opgepakt en je beurt begonnen is.

Werp u dobbelstenen niet voor uw tegenstander zijn dobbelstenen heeft opgepakt. Dit kan alleen maar problemen tot stand brengen en de vraag of de worp geldig is. Zeker wanneer de uitkomst cruciaal is op dat moment. Als je voor je beurt gooit moet je opnieuw gooien.
Op sommige toernooien wordt de regel gehanteerd dat als je voor je beurt gooit de worp geldig is maar je tegenstander zijn zet nog mag veranderen. Dit is echter niet de standaard regel.

Gebruikelijk is dat iedere speler zijn dobbelstenen in zijn rechterhelft van het speelbord werpt. Indien je toch links wil gooien behoor je dit vóór je werpt officieel aan je tegenstander te vragen. Wanneer je werpt en één dobbelsteen komt terecht in te linkervak en één in het rechtervak dan dien je, wanneer je tegenstander niet akkoord gaat met de worp, opnieuw te gooien.

Een worp is alleen geldig als de dobbelstenen op het speelveld liggen en recht liggen. Je moet beide dobbelstenen opnieuw gooien indien:

1. Eén of beide dobbelstenen schuin blijft liggen.
2. Eén of beide dobbelstenen op je speelstenen komt te liggen.
3. Eén of beide dobbelstenen in de pockets van het bord of zelfs buiten het bord komen te liggen.
4. Je voor je beurt hebt gegooid

Het verzetten van de speelstenen

Zorg dat je wanneer je verschillende zetten wilt bekijken goed onthoud wat de opstelling aan het begin van uw beurt is. Ga niet zitten schuiven om daarna de draad kwijt te raken. Het spel wordt daarmee enigszins kapot gemaakt en kan to grote conflicten leiden. Het is toegestaan om te schuiven maar houd het goed in de hand.

Zet je speelstenen altijd netjes op het bord. Dat wil zeggen netjes op de daarvoor aangegeven pips zodat de opstelling te allen tijde duidelijk te zien is. Tevens kan er zo ook geen onenigheid komen met betrekking tot de juiste plaats van de stenen.

Blijf van de stenen van je tegenstander af. En blijf, wanneer u tegenstander aan zet is, van het gehele speelveld af.
Wanneer je van mening bent dat je tegenstander zijn stenen niet netjes neerzet dien je hem hierop te attenderen. Wanneer deze blijft weigeren is het wel toegestaan om zijn stenen aan het einde van zijn beurt recht zetten. Dus voor je zelf in actie komt en nadat hij zijn dobbelstenen heeft opgepakt.

Gebruik van de Cube

Wanneer u gaat verdubbelen zet dan de Cube in het centrum van het speelveld en zeg hardop dat je de inzet verdubbeld. Kondig het aan. Als de Cube jouw kant op komt en je hem aanneemt zeg dan hardop “Take” waarna je de Cube direct aan jouw kant van het speelveld aan de zijkant plaatst. Wanneer je de Cube niet wenst te accepteren zeg dan hardop “drop”of “Pass”  waarna je hardop de nieuwe stand aankondigt of die van je tegenstander bevestigd.

Wanneer er volgens de Crawford regel gespeeld wordt en deze van toepassing is kondig dit dan direct vooraf aan het nieuwe spel aan. Pak ook de Cube weg van het spel en leg deze naast het bord om zo duidelijk te houden dat de Cube het komend spel niet van toepassing is.

Blijf van de Cube af wanneer u niet van plan bent te dubbelen. Dit wordt als bedriegen gezien en kan uw tegenstander nadelig afleiden.